dissabte, 8 de novembre del 2008

Fòrum mnemotècnic


La memòria histèrica

Afegiu altres recursos que conegueu per reforçar la memòria.

Què us recorda la fotografia?

# Dues interpretacions
Teníem una professora de català que solia seure sobre la taula lluint el cuixam i gairebé sempre duia escots generosos. Un dia aquesta professora ens va ensenyar una regla mnemotècnica per recordar els verbs que són una excepció perquè en la 2a persona de l'imperatiu acaben en -e en lloc d'acabar en -a. Va dir que només havíem de visualitzar algú que demanava que li servissin beguda i deia: "Corre, vine, obre i omple". Però no cal dir que es va donar tot un altre sentit a la frase. Segur que mai s'ha oblidat aquesta regla.

# Verbs vacil·lants
Un clàssic. Als alumnes, perquè recorden quins són els verbs que no mantenen la o del radical a les formes conjugades se'ls explica la història de la vella:
"Vet aquí una dona vella que cus: surt al jardí a collir taronges, però tus i escup perquè li fan al·lèrgia". Escopir, tossir, collir, sortir i cosir són els verbs conflictius, però recordats.

# Una de sonada...
Per ajudar a que els alumnes memoritzen les notes de les cordes de la guitarra s'empra la següent expressió mnemotècnica: MIra SI SOL REsultar LAcònic, MIra!

# Guionet i mots compostos
Cal posar guionet als mots compostos el segon mot del quals comença per S, R, X = SiReX
(grup dels anys 60!!!)

# Guionet i numerals
Cal posar guionet entre les xifres per separar les decenes de les unitats i les unitats de les centenes, és a dir, les inicials de la paraula D-U-C

23 comentaris:

Anònim ha dit...

La foto ens mostra un paradís comparable a una illa deserta on ens podem convertir en robinsons

Anònim ha dit...

Jo tinc una que em venia molt bé quan estudiava Administració i Finances. La utilitzava per a aprendre'm llistats de característiques de diversos elements.
Consistia a reordenar la llista de característiques de manera que la primera lletra de la primera paraula de cada frase donara una paraula intel·ligible, existira o no la dita paraula. Així només havia d'aprendre'm la paraula, posar cada lletra en un punt i lo següent de la frase venia a soles.

També recorde fer cançons amb llistes de paraules (per exemple per a aprendre'm les preposicions, o els noms de les Comunitats Autònomes) i crear culebrons amb el que havia d'aprendre en Història, ja que així era més fàcil aprendre's els reis i les seues històries.

Silvia Rodríguez ha dit...

Algunes de les regles que he utilitzat alguna vegada fan referència a la associació de paraules sense tindre en compte el seu significat. Per exemple, faig la relació entre conceptes nous amb conceptes bàsics o amb una terminació pareguda. Per exemple: “efecte pigmalion”- camaleó.
També, faig l’associació de conceptes amb imatges. És molt interessant fer una representació mental de la imatge relacionada amb el concepte que vols recordar. Les associacions reforcen el procés de memorització. Per exemple: Skinner (defensor del conductisme) relacionat amb el gos de Paulov i la campana (investigació per a defensar la seua teoria).
Les regles nemotècniques utilitzades crec que són molt personals. Però, ens ajuden a recordar informació i a utilitzar-la en el nostre procés d’aprenentatge.

Anònim ha dit...

Rubén Barrero Olmo:

El que jo faig per a recordar textos llargs com per exemple en Història (encara que realment utilitze aquesta regla gairebé sempre) és, llegir primer tot el que m'he d'aprendre i, mentre vaig llegint, subratlle el text de groc, deixant al marge les coses irrellevants. A continuació, torne a llegir el subratllat de groc, i mentre ho vaig llegint subratlle novament de verd les idees més importants del que ja havia subratllat de groc. Finalment, remarque amb un boli roig les paraules clau del que havia quedat en verd. Així, solament m'he d'aprendre les paraules remarcades en roig i tota la resta la recorde automàticament. És molt personal, però l'any passat va haver gent que me la va "copiar".

Anònim ha dit...

De menuda els meus pares sempre em van dir una rima per a aprendre'm els dies dels mesos de l'any, perquè sempre tenia problemes a l'hora de recordalos.

"Trenta dies porta Novembre amb Abril, Juny i Setembre, vint-i-vuit solament hi ha un i els altre són trenta-u".

Existeixen moltes frases i rimes que ajuden a recordar coses.
Avui dia utilitze molt el relacionar paraules difícils de recordar amb alguna que ja conega, encara que el seu significat no siga el mateix. També en batxillerat solia crear històries, contes o cançons amb els conceptes a estudiar.

Jimena S. Vinuesa Macchegiani

Anònim ha dit...

Hi ha una falta d'ortografia en l'entrada que he escrit anteriorment.
Recordar-los, en compte de recordalos.

Ximo ha dit...

S'agafen els nombres del u al déu i cadascú s'associa amb una paraula que rime. Aquesta paraula és utilitzada per fer les associacions amb la informació que devem memoritzar. A vegades formen associacions dificils, però açò, no fa més que donar-li més facilitat per a la seua recuperació.

Anònim ha dit...

Jo agafe la primera lletra o les dues primeres lletres per formar noms que es puguen llegir i així recordar quan hi ha un seguit de conceptes. També de vegades relacione noms amb altres més usuals per mi,per recordar-los millor.

Anònim ha dit...

Se m'havia oblidat, quan comenci a estudiar valencià fa uns anys no m'en recordava mai com era el acent obert o tancat, fins que vaig relacionar obert amb esquerres i tancat amb les dretes. Ja no vaig tindre més problemes.

Anònim ha dit...

Pense que açò de les tècniques és molt personal, però vaig a contar-vos algunes de les meues. Jo quan tinc que memoritzar una llarga llista de característiques el que faig és inventar un gest per a cada una de elles, així quan he de dir-les recorde el gestos per ordre i m´ix la llista.
A mí també em funciona molt la memòria visual, per això quan he de preparar un exàmen jugue molt amb els colors i els cuadres, inclús arribe a fer algún dibuix per a recordar una idea sencera.

Anònim ha dit...

Jo també crec que això de les tècniques és molt personal, i cadascú té facilitat per a recordar les coses de diferent forma. De tota manera la que jo utilitze sovint és memoritzar la primera síl·laba de la primera paraula quan hi ha diferents punts a recordar i forme paraules amb eixes síl·labes.

Anònim ha dit...

Una tècnica que hem utilitzat amb els alumnes de tercer de primària perquè es recorden dels termes de la resta: minuend, substraendo i diferència, ha sigut crear una paraula amb la primera síl·laba d'aquestes "misudi". D'aquesta manera, s'acorden ràpidament dels termes de la resta.

Anònim ha dit...

No tinc cap estratègia explícita per memoritzar. Si puc evitar memoritzar alguna cosa ho faig, sobretot quan ens fan examens d’aquestos que no n’aprens res, i en què em sembla d'allò més inútil la memorització.
La més usada si he de memoritzar és la de repetició, confesse que em desespere i em costa moltíssim.

Encara que tinc bons records de quan era menuda i estudiava amb ma mare que m’ajudava a memoritzar la matèria de Coneixement del medi (ossos, músculs i moltes altres coses). Ma mare té una gran imaginació per aquestes coses i s’inventava moltes tonteries perquè m’enrecordara de les paraules que se’t travessen. Recorde que era molt eficaç i sempre acabaves rient-te ben a gust.

MAITE GINER I TALENS

Anònim ha dit...

Una altra tècnica que hem utilitzat hui en classe amb els alumnes amb la intenció de no oblidar la nova paraula que han aprés en valencià, "tou", ha sigut posar-los en la pissarra: T + (un ou dibuixat), d'aquesta manera hem aconseguit que no se'ls oblide.

Anònim ha dit...

ANA CUBEL SANABRIA

Quan he de memoritzar molts noms de conceptes intente agrupar-los de manera que em siga més fácil recordar-los. Per exemple, en educació física haviem de recordar els noms d’uns conceptes: “aspecte qualitatiu”, “aspecte quantitatiu”, “aspecte estructural” i “aspecte funcional” entre altres. Per a recordar apuestos noms, jo mentalment recorde que hi ha quatre que comencen igual i em centre a soles en la segona paraula.
També m’ajuda recordar en que part de la pàgina es troba cada cosa, em faig una imatge mental d’algunes coses que he de memoritzar, i pense: “ah, aço estava a principi de la pàgina”.
Quan no trobe sentit a allò que he d’estudiar ho faig de memòria, i ho repetisc i ho repetisc hasta memoritzar-lo.
També recorde que per al selectiu, en l’assignatura de grec, teniem que traduïr l’apologia de Socrates, com que aquest punt de l’examen eren sis punts i ho havien estat treballant a classe tot el curs, ho vaig memoritzar i així en l’examen, traduïnt algunes paraules clau sabia de que part del text parlaven, encara que açò també portava prou feïna.
A més per a practicar i vore si recordava tot al peu de la lletra (una traducció literal era molt important), li ho deia a la meua germana com si fora un teatre. Conclusió, la meua germana va acabar farta de mi i de Socrates però a l’examen vaig traure un 9. Es més, encara recorde les primeres linies després de quasi tres anys sense tornar a mirar-ho...

Anònim ha dit...

REBECA ADAM RAMOS
Jo, de vegades, utilitzava la memòria visual. Quan llegia la pregunta a l'exàmen, intentava recordar quin apartat del llibre tractava sobre aquesta pregunta, es a dir, quines fotografies hi havien, com estava estructurat el text, quins títols hi havien etc., i, de seguida, recordava el contingut, el qual tenia que contestar a la pregunta.
A més,també, a l'hora de recordar l'enumeració de diverses paraules complicades, el que feia és agafar la primera lletra de cadascuna d'aquestes paraules i formar una paraula. D'aquesta manera, podia recordar cada lletra a quina paraula es referia.

Anònim ha dit...

jo a l'hora d'estudiar m'ajuda bastant les paraules clau. Sempre intente recordar una paraula que em recorde al que vull dir i així puc continuar. És a dir, no pense en paraules relacionades amb el contingut del que estic estudiant sinó que cerque paraules que d'alguna manera puguen recordar-me a altres "paraules clau" per a poder continuar. Altre metode que m'ajuda molt és recitar en veu alta. no puc estudiar si no ho repetisc moltes vegades, la repeticion és una estratègia d'aprenentatge molt bona ja que inconscientment retens el contingut en la memòria. Els esquemes també m'ajuden però jo solc fer-me més resums utilitzant molts colors per a subratllar ja que la memòria fotogràfica és molt bona per a retenir informacion i la memòria visual t'ajuda a recuperar la informació. També solc llegir i rellegir el contingut per a fer-me una idea bàsica del que he d'estudiar. I finalment i la estratégia que més m'ajuda creec que és escriure el text. Una vegada memoritzat escriure'l diverses vegades.

Anònim ha dit...

La veritat és que no tinc una estratègia determinada per a memoritzar. El que sol fer és memoritzar o destacar les paraules claus dins del text, perquè això després m’ajuda a recordar millor el conceptes principals del tema.
El que més m’ajuda és fer-me una representació mental de la fulla, se on està cada cosa i que va darrere d’un altra i això m’ajuda a no perdre’m mai i a recordar tot. Em faig un esquema mental de tota la fulla i quan estic en l’examen intente visualitzar la fulla i a partir d’això ja puc contestar tot el que siga i és un recurs que em fa no oblidar res. Crec que tinc molta memòria visual.


També el que faig moltes voltes és que quan estic estudiant dic les coses en veu alta i les repetics moltes voltes i això fa que poc a poc les interioritze i les memoritze.

Quan era més xicoteta recorde que en classe ens feien memoritzar coses mitjançant la música. La veritat és que és un recurs que ajuda a la memorització perquè tot allò que aprens amb música el recordes durant més temps. Per exemple l’alfabet en anglès, el varem aprendre amb una cançó i encara la recorde i moltes vegades quan he de pronunciar una lletra de l’alfabet anglès i no recorde la seva pronunciació, pense en la cançó i de seguida m’isc.

Existeixen molts recursos per a memoritzar i cada persona tria els seus i els que millor s’adapten a cadascú. Pense que aquesta manera de posar-lo en comú està molt bé per conèixer un poc els recurs que utilitzem tots.

Anònim ha dit...

Tres consonants oclusives sordes: petaca > [p], [t], [k].
Tres consonants oclusives sonores: bodega > [b], [d], [g].

Anònim ha dit...

Tres consonants oclusives sordes: petaca > [p], [t], [k].
Tres consonants oclusives sonores: bodega > [b], [d], [g].

Anònim ha dit...

En aquests moments en bé al cap una de les estratègies mnemotècniques que vaig emprar al batxillerat a l’assignatura de biologia, per tal de preparar-me un examen. Aquesta va sorgir envers el fet que tenia que saber-ne la correspondència genètica existent entre la seqüència de bases nitrogenades que conformen l’adn per tal de poder realitzar la transcripció genètica que se’m demanés. Així per tal de recordar la següent correspondència: Adenina - timina, citosina – guanina, vaig inventar-me aquesta tècnica fonamentada en la recerca d’algun terme les inicials del qual siguen iguals a les dels conceptes a memoritzar:
Agent de Tràfic = Adenina – Timina
Guàrdia Civil = Guanina - Citosina
Realment he de reconèixer que va ser-me molt útil! És per això que, sens dubte, la recomane a tothom...

Unknown ha dit...

Jo em dedicava en l' institut a fer xulles una rere l'altra de manera que a la fi ho memoritzava. Abans de l'examen ironitzava pegant-me les xulles al front i dient que els continguts hi traspassaven...

Anònim ha dit...

If using Xbox 360 it is the most dominant in
him or her. For now at least, there is absolutely no delay inside the response to a friend who wanted
to see India's video game sprites fail so the country learns a lesson, she snapped back:" Are you mad? Actually, I get the Beef part, but what's the Weck?
Keri Russel I think Keri Russel would rock as Mrs.

Look at my weblog: make my own video game